måndag 9 juli 2012

Vitchokladmoussetårta

Jag fullkomligt älskar vitchokladmousse! Men det skall vara en mousse som bokstavligen exploderar av vitchoklad-smak, vilket jag har märkt är svårt att få till - i alla fall för mig. Jag har inte ännu hittat ett recept som jag känner mig riktigt nöjd med. Jag har ett recept som kommer väldigt nära utformat av konditorn och bakboksförfattaren Jan Hedh, vilken är min absoluta favorit författare. Har ni inte testat något utav hans recept så måste ni göra det. Recepten kan verka vara komplicerade, men om man bara tar sig tid att läsa igenom och inte stressa när man bakar så är mödan sannerligen värt besväret. Vad jag tycker passar bra till vit choklad, förutom jordgubbar, är blåbär. Jag minns inte var jag hittade receptet någonstans, men det fungerade inte för mig. Enligt receptet skulle man mixa blåbären och blanda med "äggfluffet" utan att sila dem först. Blåbärsskalen gjorde att det hela kändes klumpigt och inte lent som jag vill ha en mousse. Man lär sig alltid något nytt när man testar olika recept.

Denna tårtan bestod av vitchokladmousse, blåbärsmousse och maräng-liknande mandelmassabotten med hackad mörk choklad. Dekorerade med vitchokladplattor och färska jordgubbar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar