söndag 22 juli 2012

Mors pensionstårtor

När mor skulle pensioneras så behövde hon tårtor att ta med sig till jobbet. Samma tid som jag skulle baka dessa tårtor så var jag väldigt insnöad på att göra curder av olika slag. Att äta hemmagjord apelsincurd på nybakade kanelbagels är det bästa någonsin! Till följande tårtor valde jag att göra en tårta med citronsmak och en tårta med apelsin smak. Jag fann inspiration i ett recept på bloggen Johannas tårtor. Hon hade blandat citroncurd med grädde - i hennes recept var det 3 dl grädde blandat med 1/2 burk lemon curd. Detta fann jag dock att det var lite för mycket grädde så jag använde mig av en mindre mängd grädde i förhållande till curden. Då behöll curden fortfarande sin fruktiga syrlighet samtidigt som grädden mjukade av det hela. Jag återkommer en annan dag med recept på curd.

Den blåa tårtan bestod av vita bottnar med två lager fyllning där varje lager bestod av ett lager med apelsinsylt och ett lager med apelsincurdgrädde. Spacklad med mörk chokladganache och täckt med sugarpaste. Apelsin och mörk choklad passar bra ihop. Jag älskar verkligen de färgkombinationerna!






Den vita tårtan bestod av vita bottnar med två lager fyllning där varje lager bestod av ett lager med citronsylt och ett lager med citroncurdgrädde. Tårtan spacklades med vit chokladganache och täckt med sugarpaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar