lördag 28 juli 2012

31-års tårta

När det var dags för min egen födelsedagstårta så släppte jag de små tyglar jag har och experimenterade fullt ut! Jag använde två av de saker jag älskar - citron/lakrits glass och snickers - som inspiration. Konceptet var bra men utförandet var otillräckligt tyvärr. Jag valde att göra en våningstårta, vilket jag älskar att göra. För mig innebär det att kunna trycka in ännu mera smaker, vilket att säga är också ett av mina STORA problem när det gäller tårtor - det är nämligen inte alltid en bra idé att trycka in alldeles för mycket olika fyllningar och smaker i en och samma tårta. Problemet med denna tårtan var att den kändes torr, och det hatar jag med tårtor.

Topp-delen bestod vita citron bottnar med citronkrämsgrädde och lakritskräm. Smakerna passade bra ihop men det kändes inte som om det fungerade, det blev för kompakt helt enkelt. Nästa gång hade jag gjort en citronmousse och testat att göra en lakritssylt.

Den understa delen bestod av chokladbottnar, dulce de leche tillsammans med jordnötskräm, och chokladkolakräm. Ni som inte testat att göra dulce de leche måste testa! Jag i princip åt den ur burken och resterna som blev över serverades med glass - GOTT!! Man köper helt enkelt kondenserad mjölk och kokar den till önskad tjocklek. Jag minns inte var jag hittade receptet men detta receptet påminner om det jag använde. Jordnötskrämen var också jättegod, men man tycker bara om den om man älskar jordnötssmör. Chokladkolakrämen var ett nytt recept jag hade testat och den var INTE alls rolig, den blev hård, nästan som ganache fast inte lika gott. Tårtan som helhet blev inte god alls. Men jag testar gärna igen att ha jordnötskrämen och dulce de leche i någon tårta. Kanske blanda kolan med grädde?


Jordnötskräm
1 burk crunchy jordnötssmör
lite grädde (ca 2 dl)
lite florsocker (ca 0.5 dl)
någon droppe vaniljextrakt (ca 0.5 tsk)
Vispa jordnötssmöret med lite av grädden och sockret. Hur mycket grädde beror på hur lös man vill ha fyllningen, och hur gräddig man vill att den skall vara. Smaksätt med lite socker och vanilj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar