torsdag 19 juli 2012

Makens födelsedagstårta nr 2

Följande tårta är ett perfekt exemplar när det gäller mina experiment! Jag såg ett helt underbart klipp på youtube där de dekorerade tårtor med en gelé liknande massa. Tårtorna de gjorde såg helt fantastiska ut med en massa olika glada färger och mönster. Naturligtvis tyckte jag att det var så fantastiskt att jag var tvungen att ge mig på att försöka bemästra denna konst. Onödigt att säga så misslyckades jag, men kom i alla fall ett steg på vägen :-) Återigen var det en av makens födelsedagstårtor som hamnade i skottlinjen.

Bottnarna var av "red velvet cake". Har ni inte testat red velvet borde ni verkligen göra det. Smaken är väldigt intressant och konsistensen påminner lite om chokladrutor/kärleksmums. Jag var dock inte riktigt nöjd med receptet jag hittade (här). Den var underbart god nybakad men blev torr och intetsägande dagen efter, speciellt när den förvarades i kylskåp. Fyllningen i tårtan var jordgubbsmousse, med spritsad jordgubbssylt inuti moussen, och ett lager vit chokladmousse. Tårtan täcktes med grädde, jordgubbsgelé och färska jordgubbar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar