fredag 13 juli 2012

Mamma-gruppens tårtor

När våra småttingar skulle fylla ett år så bestämde vi i vår lilla mamma-grupp att vi skulle fåra de små liven med lite paj och tårta. Alla mammorna skulle ta med sig något i matväg och naturligtvis så knep jag efterrätten ;-) och då finns det ju inget roligare än att göra lite tårta, och denna gång blev det två stycken. Länge och väl funderade jag och bestämde för ett litet höst-tema (vi brukade kalla oss för höst-mammorna) på den ena tårtan som var till de vuxna. På den andra tårtan som var till barnen modellerade jag varje barns favoritleksak och satte ovanpå tårtan och skrev deras namn på sidan av tårtan. Då blev tårtan både gemensam men ändå individuell för alla barnen, då de alla var representerade med en figur på tårtan.

Tårtan med höst-temat på fick även den obligatoriska ett-årssiffran. Om jag minns rätt så innehöll den mörk chokladmousse runt vit chokladpannacotta på en mörk chokladbotten. Samma botten var även runt tårtan och täckt med vaniljsmörkräm, och sedan ett lock av sugarpaste.






Barnens tårta var även gjord utan laktos. Jag tycker alltid att det är spännande med utmaningar i bakväg. I detta fall så försökte jag mig på att göra en barn och allergi-vänlig mousse. En fruktmousse utan grädde och endast maräng blev resultatet. I och med de var så små och speciellt mitt barn så väldigt grinig med att smaka nya saker, så försökte jag göra moussen fruktig men ändå mild i smaken. Den blev en blandning av hallon och jordgubb och tillsatte en banan för att runda av det hela. Figurerna är gjorda av modelleringspasta, som hårdnar men som ändå är ätbart. Bland figurerna var ett får (som påminde och fåret Shaun), en katt, en bobbycar, apan Nilsson med gåvagn, en docka med en mobiltelefon, bollar, klossar och leksakstelefon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar