måndag 2 juli 2012

Jordgubbssmörkräm

Jag kan verkligen inte få nog av jordgubbar under sommaren och försöker att både äta och baka med jordgubbar så mycket som möjligt. Jag försökte ge mig på en jordgubbssmörkräm men som jag inte alls fick att fungera. Den blev alldeles sladdrig och slibbig och då testade jag ändå de tips som finns för att fixa en misslyckad sats. Receptet ser jättegott ut, och kommer från call me cupcake (strawberry buttercream i receptet strawberry cupcake - jag testade dock inte själva muffinet) och verkar vara precis ett sådant recept som jag gillar - smörkräm som egentligen inte smakar smör. Men skam den som ger sig! Jag tänker testa den en annan gång när jag får tid över. Denna gång körde jag på en någorlunda traditionell smörkräm med endast vispat smör, lite vanilj och florsocker och tillsatte hackade jordgubbar. Den blev lite för smörig för min del men ändå väldigt god. Att tillsätta hackad frukt i toppingen är en jättebra idé och resultatet blir en väldigt somrig cupcake. Till hösten hade det varit roligt att testa med lite kanel-stekta äppelbitar i toppingen som är smaksatt med kanske lite calvados eller kanel. Till vintern en saffran-cupcake med glögg-marinerade russin i toppingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar