söndag 1 juli 2012

Cupcake Verona


Jag har fått dille för tillfället på att göra cupcakes i alla de former. Idéen till denna cupcaken fick jag av en italiensk tårta, torta di Verona, vilken är släkt med tiramisu. Tiramisu är baserad på kaffe, mascarpone-äggkräm och savoiardkex, medan tårtan är baserad på sockerkaksbotten, mascarpone-äggkräm toppad med blåbärskompott. Till cupcaken gjorde jag samma blåbärskompott á la mig själv på portvin, vilket jag älskar, och blåbär, och gjorde den lite tjockare med potatismjöl. Jag gröpte ur muffinet och fyllde den med själva blåbären och använde såsen till att hälla över cupcaken. Toppingen baserade jag på mascarpone, lite smör, lite vanilj och lagom med florsocker. Den blev underbart god och saftig och rätt vuxen i smaken. Receptet till själva muffinet (vanilla cupcakes) hittade jag på en av mina favorit bloggar - call me cupcake. Den är väldigt kompakt och tung men så saftig, även lättgjord och lätt att arbeta med. Den lämpar sig även för en mängd olika fyllningar och toppingar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar