måndag 9 juli 2012

Mousseårta

För ett tag sedan fick jag en tillfrågan att göra en födelsedagstårta med fruktiga smaker, så jag bestämde mig för att göra en moussetårta med sugarpaste. Om jag inte minns helt fel så bestod tårtan av - mandelbotten, hallonmousse och citronbavarois, omlindad av vit rulltårtsbotten och citronsmörkräm. 


Jag älskar och föredrar moussetårtor men även att göra dekorationer i sugarpaste. Ett knep för att kunna göra moussetårta med sugarpaste är att klä en form med något slags tunt anslag (fint ord för botten), gärna något som inte smular så lätt, och sedan hälla i moussen och slutligen lägga på själva bottnen som ett "lock". När moussen har stelnat kan man vända på den väldigt försiktigt och täcka den med ett tunt lager smörkräm innan sugarpastelocket läggs på. Man kan även välja att frysa in tårtan och sedan vända upp den på ett fat, men när det gäller sugarpaste så måste tårtan sedan ha tinat upp helt innan sugarpasten läggs på annars kommer sugarpasten att vattna sig då den ofta inte tål att frysa in (i alla fall av egen erfarenhet).

En annan diskussion jag har märkt är över huruvida det är okej att klä tårtor i ting som inte är bakade, såsom färska blommor och sidenband, utan man menar då att även blommorna borde vara i sugarpaste (eller så kallad flowerpaste), och sidenbanden i sin tur vara av sugarpaste. Min personliga åsikt är att det är helt okej att klä en tårta med färska blommor och sidenband! Har man bråttom, eller kanske inte har tålamod att sitta ner och göra blommor, eller att man kanske helt enkelt tycker att det ser fint ut, då är det en bra idé att göra en tårta fin med enkla medel. Viktigt att tänka på är dock att se till att antingen välja ätbara blommor eller se till att man tar väck blommorna innan uppskärningen. I denna tårtan så gjorde jag ett litet avtagbart blomsterarrangemang där jag knippsade av stjälkarna och tryckte ner dem i en liten sugarpaste-boll, som jag sedan placerade ovanpå tårtan - enkelt att ta väck och lämnar inga märken i tårtan så att den fortfarande ser fin och fräsch ut. Det ser nämligen inte så trevligt ut om blommorna lämnar märken i tårtan - vem vill äta en tårta som det ser ut som om någon har grävt i den?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar