torsdag 19 juli 2012

Pension

När min kära lilla mor skulle pensionera sig så tyckte jag att hon förtjänade en liten tårta. Mitt stora dilemma var dock vad jag skulle skriva på tårtan. Vad i hela friden skriver man till en dam som är ung både till hjärta och sinne? Hon har arbetat sedan hon var tonåring och nu har hon äntligen chansen att göra vad hon vill hela dagarna i ända - då passade det sig att skriva "nu börjar det ljuva livet" :-)



Jag passade på att testa en ny tårtbotten, och även denna kom ifrån en av mina favoritbloggare - Sockerrus. Har ni inte läst hennes blogg så måste ni göra det! Hon gör fantastiskt fina tårtor. Tårtbottnen var white almond velvet cake. Min personliga åsikt är att en hel tsk mandelessens är alldeles för mycket och tar över bottnen. Nästa gång tänker jag smaka mig fram till kanske 1/2 tsk mandelessens. Annars så var bottnen väldigt kompakt, men ändå en tendens till smulighet utan att smula. Den var liksom saftigt "frasig". Som ni märker också en tårtbotten som är svår att beskriva hur den är i konsistensen, men därför också spännande. Jag hade velat testa att göra den som en långpannekaka med någon nötig topping på.

Fyllningarna var blåbärssmörkräm och vit chokladkräm med färska blåbär. Idéen på fyllningarna tyckte jag var bra men recepten var jag inte lika nöjd med. Jag minns inte var jag hittade blåbärskrämen, men den innehöll blåbärssylt som skulle blandas med resten och det var inte alls gott (blåbärssylt, philadelphia, smör, florsocker, lite vanilj). Funderar på om jag borde dela med mig av receptet, men den var verkligen inte god så jag gör nog inte det. Grejen är att jag själv tyckte inte att den var god, medan min mor tyckte att den var god och det är vad som är det viktiga i kråksången. Den andra fyllningen är baserad på Leilas vitchokladfrosting där hon blandar vit choklad och philadelphia:


Vit chokladkräm
200 g smält vit choklad
250 g mascarpone
lite florsocker
(lite smör) är valfritt
Vispa ihop

Smakmässigt så dög den, men den blev torr att använda i en tårta. Nästa gång kanske man borde tillsätta lite grädde?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar