tisdag 10 juli 2012

Födelsedagstårta nr 1

När min dotter fyllde ett, så hade vi ett litet tema-party. Hon fyller nämligen år i november så jag ville ha ett pumpa-tema. Tårta, inbjudningar, dekorationer, och hennes klädsel gick i pumpans tecken. Tårtan blev inte som jag hade önskat dock. Dels blev smakerna inte alls bra - hade bland annat en mörkt socker smörkräm på chokladbotten och vit botten. Det hela blev alldeles för sött!  


Detta var nämligen min början på min smörkräms-besatthet - att hitta den perfekta smörkrämen. Smörkräm är nämligen väldigt bra att arbeta med då det ger en fin stadga till tårtan. Smörkräm håller nämligen formen inuti tårtan och faller inte ihop som grädd-baserade fyllningar har en tendens att göra. De sugs liksom upp av tårtan, och kan ge en lite krämigare tårta. Vill man ändå ha en saftig tårta tycker jag det är bättre att satsa på ett bra recept som ger en saftig botten. 


Något annats jag bevisade för mig själv var att inget blir bra när man jäktar! Att applicera sugarpaste och dekorationer kräver TID och OMSORG. Sugarpasten gick sönder när jag skulle lägga på den och hade inte tid att försöka fixa till det hela. Ett tips är att när man har bråttom är att inte bli helt förstörd över sprickan på locket, utan att hålla huvudet kallt och snabbt försöka komma på några spännande dekorationer att dölja det hela med. Tårtan känns nästan pinsamt att visa, men jag visar den ändå då jag gillar verkligen färgerna och temat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar