söndag 22 juli 2012

Mors födelsedagstårta

När det var dags för min kära moders födelsedag så hade hon ett önskemål på tårta - en gräddtårta med jordgubbar. Då gjorde jag en väldigt traditionell tårta, egentligen väldigt klassisk, och som aldrig kommer att bli omodern. Tårtans bestod av vanliga vita och fluffiga bottnar, vaniljgräddkräm (eller så kallad glasscrème), rårörda bär och jordgubbsmousse.


Vaniljgräddkräm
En sats hemmagjord vaniljkräm 
ca 2 dl vispad grädde
Blanda försiktigt ihop krämen med grädden. Att tänka på är att det är egentligen en smaksak över hur mycket grädde man vill ha i. Jag tycker om när man känner en mjuk smak av vaniljkräm, vilket jag tycker försvinner med för mycket grädde. Jan Hedhs vaniljkräm är också att föredra - den är väldigt god!

TIPS:
Den här typen av tårta mår bättre av att göras dagen innan så att smakerna får mogna och bottnarna kladda till sig lite. Grädden skall inte sättas på förrän samma dag som servering så att den ser fräsch ut. Jag brukar bygga samman tårtan i samma bakform som jag bakade bottnen i (efter den har diskats) och täcka det hela med plastfolie. Dagen efter har tårtan blivit lite stadigare och man kan flytta över den till ett tårtfat. MEN man kan även välja att bygga samman tårtan direkt på tårtfatet och täcka plastfolie runt hela tårtan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar