torsdag 5 september 2013

Fotbollstårta

Denna tårta önskades med blommotiv, turkosa och fotboll. Jag försökte testa nya motiv och måla dit fjäril och blomstjälkar. Jag googlade på fotbollstårta och det enda som dök upp var tårtor som ser ut som fotbollar, men det måste ju finnas andra fotbollsteman?! Men det fanns inget att hitta, vilket jag tyckte var lite tråkigt - bara för att man vill ha fotbollstema betyder inte det att man måste göra en enda stor boll. Jag försökte få in fotbollar som dekorationer tillsammans med blommorna. målade små vita kulor med svart till fotboll, och även i kulorna på sidan hade jag fotbollstankar och lade dem blå, vit, svart , vit, blå, där det vit/svart/vit symboliserar en fotboll. Texten på tårtan försökte jag också att det skulle se ut som på en fotbollströja. 
Vädret var emot mig idag! exakt allt som kan gå fel gick fel - det var jättefuktigt och varmt. Sugarpasten började smälta och kännas fuktig, så pass att jag i princip inte behövde limma fast texten. vilket var ett problem i sig! När jag skulle lägga dit den för att se vad som såg snyggt ut så gick den inte att flytta på! så texten blev lite hoptryckt. försökte flytta på det men gick inte, och korkad som jag var hade jag satt dit siffrorna först. 
jag fullkomligt älskar denna färgkombinationen. turkost är supersnygg färg. tillsammans med svart och vitt är det också supersnyggt. 

TÅRTAN INNEHÖLL
kladdkakebotten
mörk chokladmousse
färska hallon
chokladbotten
mörk chokladganache
sugarpaste
dekorationer i modelingpaste






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar