lördag 7 september 2013

Trevåningstårta med cirkustema

Jag fick äran att göra ytterligare en tårta med cirkus tema på till samma lilla söta bebis som den förra cirkustårtan. Jag klantade mig dock. På något vänster blev det fel när det gäller vilken dag tårtan skulle levereras, och gör man sådana misstag så kvittar det hur mycket man förberett sig och planerat. Snacka om att jobba häcken av sig! Så jag är väldigt stolt över denna tårta - dels så är det mina första trevåningstårta :-) och dels så satte jag ihop två av tårtorna och dekorerade den på en dag!

Den stora våndan över att göra en tre-våningstårta är att den kan ju faktiskt välta på grund av instabilitet. Knepet är att stödja upp tårtan med stödpinnar som man klipper till samma tjocklek som tårtan. Sen sätter man dem i tårtan (inom samma omkrets som följande tårta), och smörjer på lite kristyr så att följande tårta inte glider av. Varje tårta har också en tårtbricka. Mina var tillräckligt tunna för att kunna klippa till dem så att de fick samma storlek som tårtan. Tårtbrickan som var längst ner och som man bar tårtan med var av tjock kartong, för stödets skull.

För att inte tårtan skall välta funderade jag på vad tårtorna egentligen kan innehålla? men jag pratade med en annan bloggare Millistårtorochannat (en av mina favoriter) och man kan ha vad man vill i tårtorna då det är pinnarna som stödjer upp våningarna. Jag uppskattar verkligen den hjälp jag fick av henne - bloggare som hjälper varandra tycker jag är fantastiskt och något jag själv hoppas att kunna göra.

Trevåningstårtan innehöll tre olika sorters tårtor:
TÅRTA 1 (längst ner)
Chokladbotten på tre lager
kolamjölkchokladmousse
rostade hasselnötter
färska hallon
hallonmörkchokladganache
TÅRTA 2 (mellersta lagret, en moussetårta)
browniebotten
ljuschokladmousse
hallonmousse
Vaniljbavarois
täckt med tunna chokladbottnar
TÅRTA 3 (översta tårtan)
Vaniljbottnar
vaniljmascarponesmörkräm
färska blåbär
Hela tårtan spacklades med vitchokladganache
täcktes med sugarpaste
dekorationer i modelingpaste

Föräldrarna planerade att göra ett dessertbord med cirkustema, så jag fick även äran att göra muffins - chokladmuffins med vaniljmascarponesmörkräm som topping och små tvådimensionella cirkusfigurer. Typiskt är att jag naturligtvis glömde att fotografera dem.

Jag fick även göra sugarcookies med cirkusmotiv. En cookie i vanilj och en i choklad. Jag älskar verkligen sugarcookies, de är så roliga att göra!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar