måndag 30 september 2013

Månadens sötsak: september

Som alltid är jag ute i sista minuten. Jag tänkte jag ville dela med mig av mitt bidrag till månadens sötsak, som denna månad är citron. Det finns faktiskt inte mycket att säga om dessa citronmuffin, förutom att de är friska i smaken och väldigt goda. Muffinen är lite tunga men krämen är lätt och sirapen kolaaktig.

Citronmuffin
150 g rumsvarm smör
2 dl socker
3 ägg
3 3/4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/4 salt
2 msk citronsaft
rasp av en citron

Topping
250 g mascarpone
1 dl florsocker
ca 2 msk citronsaft

Citronsirap
2 dl socker
1 dl vatten
1 dl citronsaft

Muffin: vispa smör och socker mjukt tillsammans med citronraspet. Vispa i ett ägg i taget och vispa en stund tills lite luftigt. Blanda samman mjöl, bakpulver och salt. Häll samman citronsaft och mjölk. Varva mjölblandningen med mjölkblandningen ner i smeten, börja och avsluta med mjöl. Sluta vispa så fort det blandats ihop. Små bitar längs kanterna som inte blandats i kan man röra runt med en slickepott. Lägg smeten i formar, 12 st. Baka 175 grader ca 20 min.

Topping: vispa florsocker med mascarpone och citronsaft.

Sirap: häll socker, vatten och citronsaft i en kastrull och låt puttra en stund tills den blir lite tjock.

När muffinen är ute ur ugnen, så ta en sticka och stick i dem. Pensla dem sedan med sirap. Stick några gånger till medan sirapen inte sjunkit in ännu. Toppa med toppingen och häll sirap över.

Smaklig spis :-)
Märks det att jag inte är någon proffs fotograf ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar