tisdag 25 juni 2013

Topsy turvy tårta

Min första topsy turvy tårta! Jag är så himla nöjd! En topsy turvy tårta är när bottnarna är snedställda. Den var rolig att göra och egentligen inte så jätte komplicerat, dock så vägrade min smörkräm att stelna så tårtan kändes som om den skulle flyta iväg och rann ut från mellan lagren. Det var en marängsmörkräm, och marängen måste ha varit alldeles för lös. Sockerlagen var antagligen för kall och hade inte kokat till rätt temperatur, så det hela blev lite för rinnigt. Följdaktligen blev tårtan lite svårbearbetad. Tala om att svetten rann när jag skulle sätta samman tårtan och dekorera den - var jätte nervös över hur i hela friden jag skulle få detta till en tårta. Jag är alltid ute i sista sekund också! Vädret var också emot oss den dagen. Det regnade rätt kraftigt och sugarpaste tål inte väta. Vi letade upp vårt största paraply som skyddade tårtan medan jag och maken fick snällt gå i regnet :-)

Det var väldigt roligt att ta ut svängarna när det gäller dekorationerna. Tårtan var till en av mina närmsta vänners lille goding som fyllde 3 år, och mamman hade en bestämd idé om hur hon ville ha tårtan. Så jag följde instruktionerna så gott jag kunde men försökte ändå sätta min prägel på tårtan, och vad jag tyckte skulle passa födelsedagbarnet. De blev väldigt nöjda både utseendemässigt och smakmässigt :-)

TOPSY TURVY TÅRTAN INNEHÖLL:
Sockerkaksbottnar med blåbär
citronmarängsmörkräm
Färska jordgubbar

Nästa gång skall jag inte vara rädd för att överdriva frukten utan verkligen ha väldigt mycket frukt i.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar