söndag 16 juni 2013

Svart vit födelsedagstårta

Är det något som jag älskar så är det färgkombinationen svart och vitt på tårtor. En svart vit tårta har en elegant skönhet och en gnutta dramatik. Följande två tårtorna var till en man som fyllde 40, och då kändes det rätt med blommor på en stillsam nivå. Det känns mer rätt med ett överflöd av blommor till en tjej. (jag kanske är lite löjligt traditionell på det viset). Hans kära fru tyckte det var en bra idé med svart och vitt, vilket passade mig alldeles utmärkt! Det är inte lätt att hitta inspiration men ibland så snubblar man över det :-) - jag hittade en bild som var så snygg. Jag helt enkelt satt och slösurfade och såg en bild på en svart blomma på vit bakgrund (glömde spara bilden). Jag tycker om när det ser ut som en bukett med blommor på tårtan.
De önskade sig två olika typer av tårtor - en moussetårta och en prinsesstårta och bägge skulle ha vit marsipan. Detta är alltså mitt första riktiga försöka till att använda mig av marsipan och grädde. Anledningen att jag inte tyckt om att spackla med grädde är för att man då måste smörja locket med smält smör innan man täcker tårtan. Detta måste göras för att förhindra att locket börjar smälta och vattnas efter några timmar. Det var inte alls så komplicerat som jag trodde! Locket kavlades ut, penslades med smält avsvalnat smör och lades på tårtan.




















Tårtorna innehöll:
MOUSSETÅRTA (till höger)
kladdkakabotten
hallonmousse
vaniljpannacotta
chokladbotten
vitchokladganache
marsipan
dekorationer i svart sugarpaste och modelingpaste

PRINSESSTÅRTA (till vänster)
vaniljbottnar (lika delar)
färsk krossad ananas
färska hackade jordgubbar
vaniljkräm
grädde
marsipan
dekorationer i svart sugarpaste och modelingpaste



Älskar det mönstret!








Tack så mycket för att jag fick chansen att göra tårtorna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar