onsdag 3 april 2013

Min första doptårta!

Jag fick den stora äran att göra en doptårta! Jag måste erkänna att det var lite nervpirrigt - jag ville ju att den skulle bli fantastisk, så att jag inte fördärvade deras dag.

Det var mitt andra försök på MMF (marshmallowfondant) och det var MINST lika kladdigt denna omgång. Det fastnar bokstavligen överallt! Mitt första försök var till min nintendo-tårta, men jag tror jag börjar få häng på det. Det krävs lite extra övning till det, eller åtminstone hitta ett sätt som fungerar för mig. MMF är ett roligt alternativ istället för sugarpaste eller marsipan, och det smakar fantastiskt! Smakar ungefär som extra sötade marshmallows.

Det blev två moussetårtor varav den ena även skulle kunna användas som födelsedagstårta.

INNEHÅLL:
sockerkaksbotten med mandelmassa
hallonmousse
vit chokladmousse
vit rulltårtabotten runt tårtan
vit chokladganache
marsmallowfondant
dekorationer i sugarpaste och modelingpaste


Den vänstra är själva doptårtan och den till höger skulle även kunna fungera som födelsedagstårta (om det blev tårta över)






Filten som bebisen har på sig är en av Milions favoritfiltar. Den är ditmålad och ätbar.























Samma mönster som på filten i vaggan fanns även på den andra tårtan. Även detta mönster är ditmålad. Vad jag lärde mig var att om mönstret är för komplicerat så hinner sockerpastan att stelna lite och brister i kanterna när man placerar den på tårtan. Antingen får man skynda sig oerhört mycket eller försöka måla efter man lagt dit sockerpastan, så som den skall ligga, och att den får stelna till först innan man målar den.




Tack så jätte mycket för att ni gav mig chansen att göra Milions tårta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar