söndag 7 april 2013

Dekorerade småkakor

Jag har fått enormt dille på att baka kakor, eller så kallade sugarcookies, och att dekorera dem. Som vanligt satt jag och surfade runt på bakbloggar när jag snubblade över en sida (bake at 350) som gör de mest fantastiskt dekorerade småkakor Ni måste kolla in hennes sida! Möjligheterna är oändliga med denna lilla kaka.

Jag blev förälskad i konceptet helt enkelt och har väntat på ett bra tillfälle att få testa lite. Det är helt enkelt småkakor som är lite mördegsaktiga, som dekoreras med kristyr. Nu till påsk lade sockerrus upp ett inlägg om bland annat dekorerade småkakor, och då var det helt enkelt dags - jag ville göra kakor som såg ut som påskägg! Fast mina snarare knappt påminde om påskägg ;-) snarare färgglada fotbollar. Det var verkligen superkul och krävde lite teknik, men övning ger färdighet hoppas jag. Jag skall försöka göra dem igen i andra former till min födelsedag - där jag planerar ett dessertbord.

Mitt allra första försök till att dekorera småkakor
Inte bara jag tyckte det var roligt utan även min två-åriga flicka!

Recept på SOCKERKAKOR (kommer från sockerrus)
200 g rumstempererat smör
200 g socker
1 ägg
400 g vetemjöl
1 tsk vaniljpulver

Vispa samman smör och socker. Vispa ägget och häll ner i smörblandningen och fortsätt vispa. Häll i mjöl och vaniljpulver och baka samman till en degklump. Forma degen till en boll och lägg i plastpåse i kylskåpet 2-3 timmar. 
Om jag förstått det rätt så är det viktigt att degen och kakorna hålls kalla så att de inte flyter ut på plåten utan behåller sin tjusiga form. Man skall alltså egentligen (enligt original recept) endast bearbeta en liten del av degen medan resten ligger kvar i kylskåpet. Kakorna som kavlats ut och lagts på plåt skall också ligga i kylskåpet innan de bakas. Jag å andra sidan orkade inte kladda med det hela utan tog ut en del av degen i taget, kavlade ut dem ca 4 mm tjocka, lade dem på plåt och in i ugnen i 175 grader i ca 8-12 min. Håll koll på dem då de är färdiga när den yttre kanten börjar få lite gyllenbrun färg (skall inte brännas). 

Mitt enkla recept på KRISTYR 
1 äggvita
Florsocker
citronsaft
Färg (dr oetker eller annan)

Till att dekorera kakorna behövs två sorters kristyr - en stadig och en rinnig.

STADIG: Lägg äggvitan i en skål och häll över så mycket florsocker så att när du rör runt blir det en styv kräm. Häll i tillräckligt med citronsaft för att mjuka upp det hela, men ändå behålla sin form. Den skall liksom kännas formbar. Blir det för mycket citronjuice så häll i mer florsocker. 

RINNIG: Tillsätt mer citronjucie i den stadiga kristyren så att den blir rinnig, men inte vattnig. 

Tillsätt sedan valfri färg och börja dekorera. Den stadiga kristyren skall vara runt kanterna och bildar motivet medan den rinniga kristyren är färgsättningen. 

Dessa var mina favoriter - de gula fläckarna gjordes innan den vita glasyren torkar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar