onsdag 6 mars 2013

Vanlig maräng/chokladmaräng

Jag älskar maräng. Det är världens enklaste kaka som är god på alla sätt och vis - den är god bara för sig själv, som botten i tårta, eller krossad tillsammans med glass. Den är inte bara god den är även mångsidig! - man kan göra den i olika former och figurer och färger. Den är även mångsidig i dess utformande och beroende på vilken ugnstemperatur och tidslängd kan man få olika sorters maräng, som varierar från spröd till seg eller mjuk kärna. Beroende på vilket humör jag är på så älskar jag dem antingen spröda eller sega.

Detta recept jag testade av min favorit Jan Hedh, resulterar i en maräng som är hårt sprödig, och smaken påminner tydligen om kristyr (en vän uppmärksammade detta som jag helt hade missat). 

MARÄNG
200 g kylskåpskall äggvita (ca 7 st)
2 tsk citronsaft (i brist på citron använde jag ättikssprit)
200 g socker
200 g florsocker

Vispa äggvita och citron till ett skum. Häll i 100 socker och vispa på mellanhastighet. Häll sedan i resterande 100 g socker och öka till full hastighet. Vispa till det blivit en fast maräng - när man tar upp visparna så skall formen på marängen vara bestående och kunna vända skålen upp och ner utan att den trillar ut. Sikta florsockret och vänd ner det i marängen med en slickepott, tills det är ihopblandat. 
Klicka sedan ut marängen i valfria former. jag själv tycker om när de ser hemmagjorda ut så jag spritsar dem sällan. 
Mitt mål denna omgång var genombakade spröda maränger så jag satte ugnen på 100 grader och bakade dem i ca 90 minuter (jag lät dem även stå kvar inne i ugnen efter att jag hade stängt av den).


Jag valde även att experimentera lite :-) med inspiration från Leila och hennes katalanska maränger, så valde jag att använda ovanstående recept och även tillsätta choklad - denna omgång blev det mjölkchoklad.

CHOKLADMARÄNG
använd hälften av ovanstående marängsmet
Tillsätt 100 g smält mjölkchoklad
Rör försiktigt med en sked så att det knappt blandas om.

Jag ville ha dessa lite sega inuti så de sattes in i ugnen på 130 grader i 45 minuter.


Efter
Före

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar