måndag 18 mars 2013

Prinsesstårta

Min kära moder fyllde år och ville ha en prinsesstårta. Ärligt talat så älskar jag en riktigt god prinsesstårta, men mest för marsipanens skull ;-)

Den bestod av vita bottnar, men jordgubbssylt med lite vanilj i, vaniljkräm och vaniljkrämsgrädde. Den ser inte riktigt ut som en prinsesstårta utan den blev lite plattare. Jag fick även lära mig läxan att under fyra timmar så klarar sig marsipanen rätt bra och inte vattnar sig, om man inte fodrat locket, men efter sex timmar så är den vattnig. Att FODRA locket innebär att man smörjer insidan med fett, såsom smaklös olja, smält smör eller ett jättetunt lager med smörkräm. 


TIPS: När skall man då fodra locket? om tårtan spacklas med grädde behöver man fodra locket, men om man spacklar tårtan med smörkräm eller ganache behöver man inte fodra locket. Jag är fortfarande så pass ny på att baka tårtor så jag föredrar att använda mig av ganache eller smörkräm för att slippa besväret. De ger även ett mer fastare underlag som jag föredrar att arbeta med.  

PRINSESSTÅRTA
Botten
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
någon droppe vanijlsmaksättning

Smörj och mjöla en form på ca 26 cm. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda samman mjöl och bakpulver. Häll ner detta i smeten och vispa snabbt in det i smeten utan att överarbeta den. Det skall precis bara blandas runt. Grädda nedre delen av ugnen ca 40 min på 175 grader.

Vaniljkrämsgrädde
4 blad gelatin
2 dl vaniljkräm (jag använde hemmagjord efter Jan Hedhs recept)
3 dl vispgrädde

Lägg gelatinet i kallt vatten 10 min. Gör vaniljkrämen (eller om ni vill använda köpt kokmársankräm, följ då anvisningarna på paketet). Ta upp gelatinet och lägg det i vaniljkrämen och rör runt tills de smält. Vispa grädden tjock. Blanda ner den i vaniljkrämen och låt stå tills den är nästan stel.

Valfri sylt
vaniljkräm
Färdigt marsipanlock

Sätt samman tårtan
Dela bottnen i tre delar. Lägg sylten på första lagret och sedan vaniljkräm på andra lagret. Smörj vaniljgrädden runt tårtan och mer ovanpå som en bula. Man kan även lägga en del av vaniljgrädden inuti tårtan och skapa en bula redan där (blir antagligen jämnare då, då min tårta blev lite bulig när jag lade på marsipanen). Jag tyckte locket var lite tjockt så jag kavlade det litet och lade sedan på det på tårtan. Locket skall på precis innan servering OM ni inte fodrar det, annars måste det smörjas med något slags fett för att inte smälta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar