onsdag 19 september 2012

Fåret shaun

En av mina kära vänner beställde en fåret Shaun tårta till hennes son på hans två-årsdag. Han fullkomligt älskar fåret Shaun och då måste man ju göra en tårta som ser ut som Shaun :-)
Detta var ärligt talat en utmaning! Det var min första tårta som jag gjorde i 3D med sugarpaste. Men man lär sig ju inget om man inte försöker. Till nästa gång var det några saker som jag hade gjort annorlunda. Jag gjorde huvudet och benen av rice krispies trest (en sorts bearbetbar kaka utav rice krispies och marshmallows). Detta är ett väldigt tacksamt material att arbeta med när man behöver göra stora delar som inte får vara för tunga. Sedan täckte jag dem med chokladsmörkräm och sedan sugarpaste. Mitt misstag var att göra även benen i rice krispies och det skulle jag inte ha gjort - jag skulle ha gjort benen utav endast sugarpaste. Då hade de blivit lättare att jobba med och snyggare.

Tips: Ska man göra tårtor i 3D är det att föredra en tyngre tårtbotten som är lättskuren. Gärna även en tyngre fyllning såsom smörkräm. Innehållet i denna tårta blev jordgubbssmörkräm och chokladsmörkräm med vaniljsockerkaksbottnar.


Alla, inklusive jag, är inte så förtjusta i smörkräm, så nu har jag hittat en fruktmousse som jag tror kan fungera att arbeta med i 3D tårtor (samma vän som ville ha ovanstående tårta är även duktig på att hitta spännande recept). Dock bara de 3D tårtor som skall vara kantiga som man inte behöver skära i. Skall man skära i tårtan efter fyllning är ilagd är det en bra idé att använda smörkräm och inte mousse, då smörkrämen är skärbar medan moussen blir kladd. Det hade kanske fungerat om man är försiktig - jag kan inte svara på detta förrän efter jag har gjort min nästa 3D tårta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar