onsdag 20 februari 2013

min älskade semla

Är det något som jag fullkomligt älskar så är det semlor, med en massa fyllning och en massa grädde. Först äter jag locket och sedan hugger jag in på själva bakelsen och om jag inte får grädde på min näsa så har jag gjort något fel! Min make, däremot, är inte alls lika imponerad och hans motsträvighet till semlor (han tycker inte om mandelmassa) har öppnat upp mina ögon inför olika varianter av den älskade semlan. Frågan är då om det fortfarande är en semla om den inte har en fyllning av mandelmassa? och då anser jag att precis som ett kärt barn har många namn så kan en kär semla ha många fyllningar. Därmed öppnas en hel värld av nya spännande fyllningar upp!

Inför årets bakning av semlor testade jag två recept. Ett som resulterade i en mer traditonell vetebulle som jag lånade från en sida full med semlor (jag utförde det annorlunda), och ett som jag experimenterade med. Det är nämligen så att beroende på vilken fyllning styr det vilket recept som är mer passande (anser jag själv). Om det skall vara en fyllning med någon slags geggig mandelmasssa, så passar en luftig klassisk vetebulle. Å andra sidan om fyllningen skall vara mer åt det fruktiga hållet såsom en sylt, så är en tät vetebulle mer passande. Nybakat är alltid bäst ;-)

Klassisk vetebulle för fyllning med mandelmassa 
50 g jäst
175 g smör
5 dl mjölk
2 dl socker
2 tsk stött kardemumma
1 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl special (900g)

1 ägg att vispa med
225 grader ca 10 min

Smula jäst, smält smör och häll i mjölk och värm detta till 37 grader. Häll degspadet i jästen och rör runt. Häll i kryddor och socker. Häll i mjölet. Var nogrann att inte överdosera mjölet. Knepet är att knåda den väldigt länge. Låt jäsa ca 30 min till dubbel storlek. Lägg degen på bakbord och knåda ihop den. Jag valde att dela degen i 90 g stora bullar, som läggs på en bakplåt. Låt jäsa till dubbel storlek. Pensla dem med ett vispat ägg. In i ugnen på 225 grader i ca 10 min.

Tät vetebulle för fruktiga fyllningar
50 g jäst
5 dl mjölk
200 g smör
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
2.5 dl socker
1 ägg
Drygt 15 dl  vetemjöl

Ett vispat ägg att pensla med
225 grader ca 8-10 min

Smula jäst, smält smör och häll i mjölk och värm detta till 37 grader. Häll degspadet i jästen och rör runt. Häll i kryddor, socker och ägget. Häll i mjölet. Var nogrann att inte överdosera mjölet. Utan degen kan upplevas att vara lite kladdig. Knepet är att den skall knådas i vad som känns en hel evighet. Den skall knådas tills den inte fastnar på fingrarna, utan känns snarare lite fuktig. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 min. Häll upp på bakbord och knåda ihop degen. Är den väl knådad i första omgången behövs inget extra mjöl vid denna knådningen. Jag delade upp degen i ca 90 gram stora bullar. När de jäste flöt de ut lite och behåller inte sin runda form. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30 min. Pensla med ett vispat ägg och in i ugnen 225 grader i ca 8-10 min. Tiden beror på ugnen.

Tips på fyllningar, toppat med grädde:

  • mandelmassa mixad med inkråm och lite grädde
  • Hälften mandelmjöl och hälften florsocker som mixas med lite apelsinsaft
  • Koka blåbär med lite syltsocker och glögg
  • Valfri sylt
  • Cintroncurd
  • apelsincurd
  • nutella
  • mörkchokladtryffel
  • vispad mjölkchokladmousse




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar